Till innehållet

2018-10-19

Kunddriven verksamhetsutveckling avslutas

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen där finansieringen avslutas den 30 september.

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

I projektet har vi använt metoden kunddriven verksamhetsutveckling för att ta reda på hur Malmöbor som upplevt någon av mötesformerna, kontaktmöte, överlämningsmöte och gemensam kartläggning (GK) initierad av Arbetsförmedlingen tycker om mötet. Vi har också intervjuat kollegor på båda myndigheterna för att få fram var skaven finns i samarbetet. Vi har tagit fram förbättringsförslag med hjälp av kundresorna. Förslagen har testats i ett växthus på ett Arbetsförmedlingskontor i Malmö och på Försäkringskassan i Malmö.

Arbetet har utmynnat i två nya processer som utgår från regelverken hos båda myndigheterna. Förändringarna har bidragit till fler och kvalitativa möten där kundnyttan har varit i fokus. Genom våra analyser om orsakerna till varför det genomförs så få möten har vi synliggjort avvikelser från regelverken i handläggarnas arbetssätt. Dessa insikter har lämnats löpande till styrgruppen.  

Tidigare har personliga handläggare tappat fokus på att informera målgruppen om rättigheterna och möjligheterna vid dag 90 i rehabkedjan. De få möten som genomfördes gav ingen nytta för kunden. Kontaktmöte använt på rätt sätt och i rätt tid visade sig vara ett uppskattat möte för Malmöborna, ett möte som stödjer dem framåt i sin process mot nytt arbete, ett möte där de känner sig sedda och hörda, ett personligt, professionellt och effektivt möte.

Processen för gemensam kartläggning såsom det är tänkt idag gör det svårt för arbetsförmedlare att identifiera rätt kunder och kan även ge stora ekonomiska konsekvenser för Malmöbor som är i behov av samordnad rehabilitering. Processen framtagen i  projektet har öppnat upp för en större målgrupp i behov av gemensam kartläggning och minimerat risken för ekonomisk utsatthet. 

kundutv

Se Kunddrivenverksamhet...

Fler nyheter

2024-10-22

Finsamsnack -verksamhetsplan 2025

Verksamhetsplanerna inför 2025 är i full gång att skrivas. Utifrån detta har FINSAM i Malmö i år valt att blicka ut…

2024-10-17

Uppdrag på Försäkringskassan

Med start under hösten 2023 har utredaren på Finsam i Malmö genomfört tre uppdrag åt Försäkringskassan. Igår (17/10)…

2024-10-15

Utbyte av nuläge med samverkansansvarig på Försäkringskassan

Idag träffar FINSAM i Malmö samverkansansvarig på Försäkringskassan som är ansvarig för FINSAM i Skåne/Blekinge. På…

2024-10-08

Årets femte styrelsemöte

FINSAM i Malmö håller årets femte styrelsemöte den 18/10. Följande står på dagordningen:

2024-10-08

Arbetsmarknads- och näringslivsdagarna

I år kommer FINSAM i Malmö besöka Arbetsmarknads– och näringslivsdagarna där temat är "Från bidrag till jobb – idag…

Om Finsam

FINSAM i Malmö är ett finansiellt samordningsförbund inom rehabiliteringsområdet. Förbundet bildades 2007 och ägs av Malmö stad, Försäkringskassan Malmö, Region Skåne och Arbetsförmedlingen Malmö.

Kontakt

  • FINSAM i Malmö
  • World Trade Center
  • Skeppsgatan 19
  • 211 11 Malmö

Hitta hit