Till innehållet

2018-10-19

Kunddriven verksamhetsutveckling avslutas

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen där finansieringen avslutas den 30 september.

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

I projektet har vi använt metoden kunddriven verksamhetsutveckling för att ta reda på hur Malmöbor som upplevt någon av mötesformerna, kontaktmöte, överlämningsmöte och gemensam kartläggning (GK) initierad av Arbetsförmedlingen tycker om mötet. Vi har också intervjuat kollegor på båda myndigheterna för att få fram var skaven finns i samarbetet. Vi har tagit fram förbättringsförslag med hjälp av kundresorna. Förslagen har testats i ett växthus på ett Arbetsförmedlingskontor i Malmö och på Försäkringskassan i Malmö.

Arbetet har utmynnat i två nya processer som utgår från regelverken hos båda myndigheterna. Förändringarna har bidragit till fler och kvalitativa möten där kundnyttan har varit i fokus. Genom våra analyser om orsakerna till varför det genomförs så få möten har vi synliggjort avvikelser från regelverken i handläggarnas arbetssätt. Dessa insikter har lämnats löpande till styrgruppen.  

Tidigare har personliga handläggare tappat fokus på att informera målgruppen om rättigheterna och möjligheterna vid dag 90 i rehabkedjan. De få möten som genomfördes gav ingen nytta för kunden. Kontaktmöte använt på rätt sätt och i rätt tid visade sig vara ett uppskattat möte för Malmöborna, ett möte som stödjer dem framåt i sin process mot nytt arbete, ett möte där de känner sig sedda och hörda, ett personligt, professionellt och effektivt möte.

Processen för gemensam kartläggning såsom det är tänkt idag gör det svårt för arbetsförmedlare att identifiera rätt kunder och kan även ge stora ekonomiska konsekvenser för Malmöbor som är i behov av samordnad rehabilitering. Processen framtagen i  projektet har öppnat upp för en större målgrupp i behov av gemensam kartläggning och minimerat risken för ekonomisk utsatthet. 

kundutv

Se Kunddrivenverksamhet...

Fler nyheter

2025-03-26

Dialog kring Kryddgårdenmodellen mellan primärvårdschef och förvaltningsdirektör

Kryddgårdenmodellen har som mål att Malmö Stad och primärvården ska upprätta ett avtal för Kryddgårdenmodellen gente…

2025-03-25

Behovsanalys på funktionsstödsförvaltningen och försäkringskassan

Styrelsen beslutade 7 februari att ge förbundschefen i uppdrag att genomföra en behovsanalys genom att enskilt träff…

2025-03-24

Protokoll styrelsemöte FINSAM i Malmö mars 2025

Protokoll styrelsemöte FINSAM i Malmö 21 mars är nu underskrivet. Arbetet med samsjukligheten i Malmö och FINSAM:s r…

2025-03-19

Lunicore fortsätter presentera möjligheter till effektiv resursanvändning genom AI

På fredag träffar deltagare från styrgruppen för LÖK gemensamma insatser Lunicore för att diskutera möjligheten till…

2025-03-19

CES modell för implementering

Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin på Region Stockholm har jobbat fram en modell för implementering som re…

Om Finsam

FINSAM i Malmö är ett finansiellt samordningsförbund inom rehabiliteringsområdet. Förbundet bildades 2007 och ägs av Malmö stad, Försäkringskassan Malmö, Region Skåne och Arbetsförmedlingen Malmö.

Kontakt

  • FINSAM i Malmö
  • World Trade Center
  • Skeppsgatan 19
  • 211 11 Malmö

Hitta hit