Finsam blogg

Pressmeddelande: 2000 Malmöbor får tillgång till samordnad rehabilitering

Under FINSAMS flagga har Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Malmö stad och Region Skåne arbetat fram två gemensamma insatser för att få ut fler i sysselsättning genom arbetslivsinriktad rehabilitering. Detta kommer att beröra 2000 Malmöbor under tre år varför FINSAM har valt att bevilja totalt 46 miljoner kronor för insatserna.

”- Jag tycker att det är viktigt att vi nu gör ännu mer för att rusta Malmöbor och skapa förutsättningar för dem att få en sysselsättning”, säger Sedat Arif, Ordförande i FINSAM i Malmö och kommunalråd för Arbetsmarknad och socialtjänst.

”- Redan idag gör myndigheterna under Finsam flera gemensamma satsningar för våra medborgare i Malmö. Här såg vi ett behov av att ytterligare förstärka våra satsningar för att fler Malmöbor ska få möjlighet att bli självförsörjande genom utbildning och arbete, säger Aleksandra Garbeska, styrelsemedlem i FINSAM i Malmö och Arbetsförmedlingschef i Malmö.

Aktivitetscenter är en insats som är inriktad mot arbetsträning, arbetsförmågebedömning och aktivering i grupp för deltagare som varit utanför arbetsmarknaden under en längre tid. Denna insats har finansierats med ca 30,4 Mkr under 2018–2020. Insatsen syftar till att skapa en tydlig samverkansprocess och säkerställa att alla aktuella aktörer tillsammans med deltagaren är överens om den fortsatta planeringen till arbete.

Avanti är en insats som fokuserar på vägen till arbete och studier. Denna insats har finansierats med ca 15,7 Mkr under 2018–2020. Målsättningen med insatsen är att deltagarna gör en stegförflyttning mot självförsörjning och bättre hälsa genom att erbjudas praktik, arbetsträning samt SFI-undervisning med metodiska anpassningar.

Vill Ni veta mer så är Ni välkomna att ta del av en kort presentation av insatserna eller gå in på www.finsamimalmo.se/Aktuellt/Finsam-blogg

Tid och Plats: 1/12 kl. 15.00 på Skeppsgatan 19 på FINSAM i Malmö. (hör gärna av Er till Mikael Jung på 0734-200 150 om Ni har möjlighet att komma.)

Sedat Arif                                     Aleksandra Garbeska                                             Mikael Jung
Ordförande FINSAM i Malmö   FINSAM i Malmö                                                     Förbundschef FINSAM i Malmö
040-34 10 00                               010–4863321                                                          0734–200 150
sedat.arif@malmo.se               aleksandra.garbeska@arbetsformedlingen.se   mikael.jung@finsamimalmo.se