Finsam blogg

Samverkan är ingen picknick och ändå är den ofta helt nödvändig.

Den svåra konsten att samarbeta är ett kapitel i handboken "Att möjliggöra en sammanhållen vård "Handbok för samarbete kring personer med missbruk, beroende och psykisk ohälsa"

Den svåra konsten att samarbeta

För att möjliggöra en sammanhållen vård behövs samordning av insatser. För att kunna samordna behöver vi kunna samverka och samarbeta. På K214:s hemsida står att läsa, ”samverkan är ingen picknick och ändå är den ofta helt nödvändig”. Samverkan och samarbete kräver något av oss. Organisationerna och verksamheterna behöver både ha beredskap för och vara möjliggörare för samverkan och de enskilda medarbetarna behöver samverkanskompetens. ” För att samverkansarbetet ska fungera måste aktörerna veta hur man samverkar och inneha samverkanskompetens. Kompetensen bygger på ett genuint intresse, nyfikenhet, lyssnande och prestigelöshet. Samverkansaktörerna behöver vara beredda på att tillägna sig ny kunskap, dela med sig av sin kompetens och vara nyfikna på med vad och hur andra kan bidra.”

K2 har tagit fram ”10 tips till dig som vill samverka”16 och som berör både organisatoriska faktorer och individer.

1. En gemensam målbild är en grundförutsättning, likaså delad förståelse av gemensamma nyttor, förtroende, engagemang i processen och stegvisa resultat.
2. Se till att alla berörda organisationer är involverade tidigt och etablera klara regler för samverkan mellan olika organisationer.
3. Se till att "svåra frågor" kommer på bordet tidigt; skapa till exempel klarhet över vem som betalar för vad.
4. Varje organisation behöver tydliga interna mål och skapa en tydlighet om ansvar mellan enheter eller avdelningar.
5. Du och din organisation behöver vara kompromissvillig och var med och skapa bra förutsättningar för kommunikation och förståelse.
6. Konflikter mellan era olika organisationers mål, synsätt och sätt att arbeta är en naturlig del av samverkan.
7. Samverkande kan kräva mycket resurser för en organisation och det kan även vara jobbigt för de personer som företräder organisationerna.
8. Det är en utmaning att både bevaka den egna organisationens intressen och samtidigt bidra till att samverka i god anda.
9. Tänk på att alla organisationer bär med sig olika saker i sin form och historia.
10. Tillit växer långsamt, ha tålamod!

De svårigheter och utmaningar såväl som lösningar och framgångsfaktorer som identifierats under utvecklingsarbetet kan i stor utsträckning kopplas till ovanstående punkter. En av de större utmaningarna är kommunikation. En utmaning som behöver förstås ur olika perspektiv. Det handlar om hur vi pratar med varandra, till och om de personer vi möter likväl som vilka ord och begrepp vi använder. I samverkan bör man ägna viss möda åt att lära sig delar av andras begreppsapparat, men det är också viktigt att tänka på hur man talar då språket kan utestänga och trycka ner. Det är viktigt att hitta balansen mellan att använda ett ändamålsenligt och korrekt språk och att använda ett språk som utestänger de som inte är lika insatta i ämnet. Detta är viktigt i relation till varandra som yrkesverksamma men än mer viktigt i relation till den enskilde brukaren. Hur säkerställer vi att hen har förstått?

Läs hela handboken här!